Zo zout moet je (het) niet eten

1 gram natrium = 2,5 gram (keuken)zout

Zo zout moet je (het) niet eten


Ondanks alle inspanningen in Nederland van de afgelopen jaren om de hoeveelheid zout in onze voedingsmiddelen drastisch terug te brengen is dat (tot op heden) nog niet echt gelukt, concludeert de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) in een onderzoek uit 2010. De Consumentenbond geeft aan dat er jaarlijks meer dan 2.500 mensen sterven als gevolg van te veel zout in het eten. De kans op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten wordt vergroot doordat we dagelijks te veel zout tot ons nemen. We hebben zout echter ook nodig. Het regelt namelijk de vochtbalans in ons lichaam.

In Nederland krijgen we gemiddeld 9 gram zout binnen. Het meeste zout krijgen we binnen via kant-en-klare producten. De Gezondheidsraad adviseert 6 gram zout als maximum per volwassene per dag, maar we hebben al genoeg aan 1 tot 3 gram per dag.


1 gram natrium = 2,5 gram (keuken)zout

Op etiketten staat meestal niet de hoeveelheid zout vermeld, maar de hoeveelheid natrium. 1.000 mg (= 1 gram) bestaat uit 400 mg (= 0,4 gram) natrium en 600 mg (= 0,6 gram) chloride. Dus 1 gram natrium op het etiket staat gelijk aan 2,5 gram keukenzout. Dat betekent dat je volgens de Gezondheidsraad per dag maar 2.400 milligram (of 2,4 gram) natrium mag binnen krijgen (is gelijk aan 6 gram zout).

Het Calorieënboekje?

De belangrijkste voordelen van het Calorieënboekje

Bespaar calorieën

Als je goed op de informatie let op elke verpakking kun je wel 10% tot 20% aan calorieën besparen per dag!

Onderbouwd voedingstabel

Naast nuttige en leuke weetjes over calorieën, bevat het boekje ook een lijst met meer dan 2200 producten. Juist deze lijst geeft je een goed overzicht hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en natrium onze voedingsmiddelen bevatten en maakt het bewust eten een stuk makkelijker

Veel alternatieven

Soms is het lekker om te snacken of te snoepen. Dit boekje laat je zien dat je heel simpel alternatieven kunt vinden voor de minder gezonde producten.

Wanneer ben je te zwaar?

Iedereen heeft energie nodig. Je hebt energie nodig om dingen te kunnen doen zoals lopen, fietsen, sporten, maar uiteraard ook om activiteiten te doen die in eerste instantie niet zoveel energie lijken te vragen zoals pra-ten, horen en ook denken. Of ons lichaam nu stationair draait of op volle toeren: zonder energie draait niets!

Klanten over ons

Gebaseerd op onafhankelijke beoordelingen geeft iedereen aan PersonalShape aan te bevelen aan vrienden en bekenden.


bekijk alle beoordelingen

Nieuwsbrief
Schrijf je in voor de nieuwsbrief