Goede vetten, slechte vetten en transvetten

Goede vetten, slechte vetten en transvetten

Het is een misverstand om te denken dat we zonder vetten kunnen. Sterker nog: vet vormt een belangrijk bestanddeel van een gezonde voeding.

Steeds meer onderzoek toont aan dat verschillende soorten vet goed voor ons zijn. Het is dus belangrijk om goed op te letten welke vetten er in onze voeding zitten. Er zijn namelijk gezonde en ongezonde vetten. Onverzadigde vetten worden als gezonde vetten bestempeld. Daarentegen zijn verzadigde vetten slecht. Beide bevatten overigens dezelfde hoeveelheid calorieën. In het kader van slecht, slechter en slechtst zijn de transvetten de slechtste vetten van allemaal!

Sommige vetten, zoals die van vette vis, verlagen het risico op hart- en vaatziekten (hartaanval of hersenbloeding) vanwege de (vis)vetzuren. In onverzadigde vetten zitten naast vetzuren (zoals linolzuur) ook vitamines, namelijk A, D en E.

Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte van het bloed laten stijgen en dat verhoogt natuurlijk het risico op hart- en vaatziekten.

Transvetten zijn zeer schadelijk omdat ze volgens Frank Visseren, hoogleraar aan het UMC in Utrecht, niet alleen het slechte cholesterol in het bloed verhogen, maar ook het goede cholesterol verlagen. Transvet breekt nagenoeg niet af in je lichaam en stapelt zich op. Transvet verhoogt ook de kans op trombose.

De Gezondheidsraad stelt dat gemiddeld minimaal 20 procent van onze totale dagelijkse energiebehoefte uit vetten dient te komen met een maximum van 35 tot 40 procent per dag. Tevens adviseert de Gezondheidsraad de inname van verzadigde vetten te beperken tot maximaal 10 procent en transvetten zelfs tot minder dan 1 procent van de totale energiebehoefte per dag.

Transvetten in de ban!

In New York mogen snackbars, restaurants en pizzeria’s sinds 1 juli 2008 geen voedsel met transvetten meer verkopen. Denemarken heeft zelfs wettelijke maatregelen genomen tegen schadelijke transvetten in voeding. De Nederlandse overheid vindt een verbod van transvetten overbodig omdat onderzoek heeft aangetoond dat in Nederland de consumptie van transvetten is gedaald tot minder dat 1 energieprocent. Vreemd is echter wel dat fabrikanten in Nederland wettelijk gezien de hoeveelheid “transvet” niet mogen vermelden op een etiket. Een ruime meerderheid in Brussel vindt dat de consument recht heeft om te weten wat er in zijn of haar eten zit en is voor een verplichte vermelding van de hoeveelheid transvet op het etiket. Driewerf “hoera” voor onze EU in Brussel!

Vet herkennen

Hoe kan ik de onverzadigde (goede) en verzadigde (slechte) vetten met het blote oog herkennen?

Onverzadigde vetten = goed

Onverzadigd vet is bij kamertemperatuur vloeibaar, een belangrijk verschil ten opzichte van verzadigde vetten en transvetten. Dus alle soorten olie, vloeibare bak- en braadproducten, vloeibaar frituurvet en sladressing op basis van olie bestaan voor het grootste deel uit onverzadigd vet. Ook dieetmargarine en -halvarine, vette vis en noten bevatten veel onverzadigd vet.

Verzadigde vetten = slecht

Verzadigd vet stolt (wordt hard) bij kamertemperatuur. Voorbeelden van producten die voor een groot gedeelte bestaan uit verzadigd vet zijn roomboter, harde bak- en braadmargarine, harde margarine voor op brood en hard frituurvet. Daarnaast bevatten ook kaas, volle melk, koffiemelk, slagroom, roomijs, gebak, koek en chocolade veel verzadigd vet.

Transvetten = nog slechter

Transvetten zijn de 'harde' vetten. Gedeeltelijk hard vet is vaak een andere naam voor transvet op een etiket! Je komt het tegen in snacks, koek, gebak, maar bijvoorbeeld ook in volle melk, vette kaas, slagroom en rundvlees. Beperk de hoeveelheid verzadigde (slechte) vetten en transvetten per dag zo veel mogelijk.


Het Calorieënboekje?

De belangrijkste voordelen van het Calorieënboekje

Bespaar calorieën

Als je goed op de informatie let op elke verpakking kun je wel 10% tot 20% aan calorieën besparen per dag!

Onderbouwd voedingstabel

Naast nuttige en leuke weetjes over calorieën, bevat het boekje ook een lijst met meer dan 2200 producten. Juist deze lijst geeft je een goed overzicht hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en natrium onze voedingsmiddelen bevatten en maakt het bewust eten een stuk makkelijker

Veel alternatieven

Soms is het lekker om te snacken of te snoepen. Dit boekje laat je zien dat je heel simpel alternatieven kunt vinden voor de minder gezonde producten.

Wanneer ben je te zwaar?

Iedereen heeft energie nodig. Je hebt energie nodig om dingen te kunnen doen zoals lopen, fietsen, sporten, maar uiteraard ook om activiteiten te doen die in eerste instantie niet zoveel energie lijken te vragen zoals pra-ten, horen en ook denken. Of ons lichaam nu stationair draait of op volle toeren: zonder energie draait niets!

Klanten over ons

Gebaseerd op onafhankelijke beoordelingen geeft iedereen aan PersonalShape aan te bevelen aan vrienden en bekenden.


bekijk alle beoordelingen

Nieuwsbrief
Schrijf je in voor de nieuwsbrief