Voedingsstoffen

Brandstoffen, bouwstoffen, beschermende stoffen en ballaststoffen

Voedingsstoffen

Voedingsstoffen zijn essentieel voor het lichaam. Niet alle voedingsstoffen leveren echter energie. De verschillende soorten voedingsstoffen worden in vier categorieën onderverdeeld. Voor alle duidelijkheid zetten wij deze categorieën even op een rijtje:

  • Brandstoffen
  • Bouwstoffen
  • Beschermende stoffen
  • Ballaststoffen


Brandstoffen

Het is duidelijk dat calorieën energie leveren en de brandstoffen zijn voor ons lichaam. Als je beweegt, heb je energie nodig. En als je honger hebt, heb je behoefte aan brandstoffen zoals koolhydraten en vetten. Vet in je lichaam is ook brandstof. Dus als je niets eet gedurende een bepaalde periode spreekt het lichaam de vetlaag aan.


Bouwstoffen

Ons lichaam is onze tempel. Als je er goed voor zorgt gaat deze langer mee. Bouwstoffen zijn nodig voor de groei en ontwikkeling van je lichaam en voor herstel bij verwondingen en beschadigingen. 24 uur per dag worden dode cellen vervangen door nieuwe cellen. Om deze herstelwerkzaamheden te kunnen uitvoeren heeft het lichaam bouwstoffen (eiwitten) nodig.


Beschermende stoffen

We weten allemaal dat een tekort aan vitamines en mineralen ziektes kunnen veroorzaken. Vandaar dat vitamines en mineralen ook wel beschermende stoffen worden genoemd. Omdat het lichaam zelf geen vitamines kan aanmaken (behalve vitamine K) is het belangrijk om te zorgen dat ze wel in je voeding zitten. En nog iets: vitamines en mineralen bevatten geen calorieën.


Ballaststoffen

Voedingsvezels kunnen niet of slechts beperkt afgebroken worden in ons spijsverteringsstelsel. Daarom worden ze ook wel ballaststoffen genoemd. Wat heb je er dan aan? Voedingsvezels zijn erg belangrijk voor een optimale werking van de darmen vanwege de behoorlijke hoeveelheid water die vezels kunnen opnemen. Vezels maken een belangrijk deel uit van een evenwichtige voeding en zijn vooral te vinden in volkorenproducten, peulvruchten, groente en fruit. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) bedraagt tussen de 30 en 40 gram. Voedingsvezels zitten niet alleen in volkorenbrood. Ook in bonen, erwten, groente, aardappelen, fruit, nootjes en zelfs in patat zitten voedingsvezels. In patat gelukkig in wat mindere mate.


Tip: Eet 30 tot 40 gram vezels per dag!

Vezels zorgen dat de spijsvertering in je lichaam soepel verloopt. Vezels geven bovendien een verzadigd gevoel en vezels bevatten (nagenoeg) géén calorieën.

Het Calorieënboekje?

De belangrijkste voordelen van het Calorieënboekje

Bespaar calorieën

Als je goed op de informatie let op elke verpakking kun je wel 10% tot 20% aan calorieën besparen per dag!

Onderbouwd voedingstabel

Naast nuttige en leuke weetjes over calorieën, bevat het boekje ook een lijst met meer dan 2200 producten. Juist deze lijst geeft je een goed overzicht hoeveel calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en natrium onze voedingsmiddelen bevatten en maakt het bewust eten een stuk makkelijker

Veel alternatieven

Soms is het lekker om te snacken of te snoepen. Dit boekje laat je zien dat je heel simpel alternatieven kunt vinden voor de minder gezonde producten.

Wanneer ben je te zwaar?

Iedereen heeft energie nodig. Je hebt energie nodig om dingen te kunnen doen zoals lopen, fietsen, sporten, maar uiteraard ook om activiteiten te doen die in eerste instantie niet zoveel energie lijken te vragen zoals pra-ten, horen en ook denken. Of ons lichaam nu stationair draait of op volle toeren: zonder energie draait niets!

Klanten over ons

Gebaseerd op onafhankelijke beoordelingen geeft iedereen aan PersonalShape aan te bevelen aan vrienden en bekenden.


bekijk alle beoordelingen

Nieuwsbrief
Schrijf je in voor de nieuwsbrief